DUIT TABUNG

Kedai Saya

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner

Sunday, February 25, 2007

PUDING JAGUNG


Sumber : Normasri

Bahan-bahan:

1 cawan tepung kastad
1 cawan jagung manis [krim stail]
3/4 cawan gula
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair

Cara membuatnya:

Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihias dengan buah ceri dll.

Next time nak cuba pula "Kuih Bakar Jagung"nampak sedap sungguh. Puding jagung ni...mukhriz suka, Ayah dia kurang gemar sebab jagung takde jagung dalam puding tu...pasal semuanya hancur..tapi tetap sedap pada tekak mama ni..hehehehe..sekarang ni je dok rajin nak buat..pasal stok susu cair banyak sangat ayah beli hari tu..



KUIH BAKAR JAGUNG [DianaA]

Bahan-bahan
1/2 kg tepung gandum
300 gram gula
2 cawan santan pekat (dalam kotak)
4 cawan air
sedikit garam
3 sudu makan mentega
4-6 biji telur (lebih banyak telur sedap, dia lembut)
1 tin jagung krim
sedikit pewarna kuning
sedikit esen vanilla


Cara Menyediakan
Masukkan gula, santan, air, garam, mentega, telur, pewarna kuning dan esen vanilla kedalam blender. Blender yang kita buat kisar tu, senang adunan tak bergentel. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit, blend sehingga sebati dan adunan tidak bergentel. Tuang adunan tepung kedalam bekas. Akhir sekali masukkan jagung krim dan gaul rata. Tuangkan adunan kedalam loyang 12 x 12 inci yang telah disapu dengan mentega. Kalau mentega banyak dalam loyang pun tak apa, tapi panaskan loyang dalam oven dulu sehingga mentega cair. Boleh juga gunakan loyang kuih bakar yang pecah lapan. Letakkan setengah sudu makan mentega kedalam loyang dan panaskan hingga cair dalam oven kemudian tuangkan adunan 3/4 penuh. Selalu kalau letak mentega, tepi kuih bakar akan masak lawa kekuningan dan lebih sedap.

Bakar dalam ketuhar pada suhu 180 darjah C selama 1 jam 30 minit atau sehingga masak.

Nota: Boleh juga gunakan isi cempedak/ durian, gantikan 1 tin jagung krim dengan 3/4 cawan isi cempedak/ durian/ kentang/ keledek. Isi cempedak/ durian/ kentang/ keledek diblender bersama adunan tepung.

0 comments:

Post a Comment

Belinashop

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DUIT TABUNG

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India