DUIT TABUNG

Kedai Saya

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner

Tuesday, February 27, 2007

‘Bahan dapur’ cantikkan halaman, jadi sumber makanan

Sumber : Lanskap ~:: Berita Harian ::~





MEMILIH tanaman untuk landskap kadang kala menimbulkan masalah kerana ramai yang tidak tahu dan keliru kesesuaian jenis pokok dengan tanah. Ada juga yang tidak kisah membelanjakan duit membeli beraneka jenis tumbuhan untuk menghiasi halaman rumah mereka.
Selain tanaman hiasan, sebenarnya anda boleh menghiasi halaman dengan tumbuhan yang boleh dimakan. Jika orang lain memilih tumbuhan berbunga, tiada salahnya anda menimbulkan kelainan dengan menanam pelbagai jenis tumbuhan ‘bahan dapur’.

Tanaman itu bukan saja menyuburkan tanah, mencantikkan halaman, malah boleh dijadikan sumber makanan. Konsep menanam tumbuhan boleh makan dipanggil hiasan landskap boleh makan.

Memanfaatkan ruang di belakang dapur dengan menanam sayur-sayuran memang usaha yang sangat baik. Tumbuhan seperti serai dan pandan sering menjadi pilihan kerana ia lasak serta mudah ditanam.

Ada pelbagai jenis sayur-sayuran yang mudah ditanam. Malah, setiap jenis tumbuhan sayuran dan ulaman itu mempunyai khasiat tersendiri. Tidak perlu kawasan luas untuk menanam tumbuhan terbabit malah saiz kawasan kecil juga boleh dimanfaatkan sebaik mungkin.

Misalnya, jika memilih untuk menanam cekur manis dan ulam raja, kedua-dua jenis tumbuhan itu boleh dijadikan pohon pagar yang menarik. Pokok ubi kayu juga pilihan sesuai untuk ditanam sebagai tanaman pagar.

Di samping itu, ada beberapa jenis sayur-sayuran memanjat atau melilit yang sesuai ditanam pada sisi pagar misalnya pokok kacang panjang, kelisa dan peria.

Jika mencari tanaman yang boleh dijadikan hiasan tutup bumi pula, anda boleh memilih untuk menanam pegaga atau nama saintifiknya `centella asiatica'. Bagi mereka yang mahu menanam pegaga dalam takungan, boleh memilih pegaga air.

Sementara itu, pokok kayu manis pula sesuai untuk dijadikan tanaman teduhan, manakala lebih banyak spesies boleh dijadikan tanaman hiasan. Antaranya, pandan atau nama saintifiknya ‘pandanus odorus’, daun kari, lengkuas, kunyit, limau kasturi dan pelbagai lagi.

Pokok cili juga boleh dijadikan tanaman hiasan, sama ada cili biasa atau cili padi yang juga boleh ditanam pada pasu. Untuk menghasilkan landskap yang menarik, pokok terbabit perlu dijaga dengan baik.

0 comments:

Post a Comment

Belinashop

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DUIT TABUNG

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India