DUIT TABUNG

Kedai Saya

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner

Saturday, June 16, 2007

APAM WA KO KOAY


600G tepung beras
350g gula pasir
700ml air
5 helai daun pandan
225g tapai nasi dibuang airnya
2 sudu makan Eno

Masak gula dengan separuh air, daun pandan dan sejukkan, Mesin tapai nasi sampai halus. Kacau tepung dengan baki air, air gula dan tapai nasi. Tapis. Simpan adunan selama 1 jam atau lebih.

Apabila hendak mengukus nya, baru masukkan 2 sudu makan Eno dan dikacau rata2. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan bubuhkan pewarna kegemaran anda. Kukus selama 7-10 minit.. Apam ini enak dimakan bersama gula tanjung dan kelapa parut yang telah dikukus.



TAPAI NASI

600g nasi sejuk
1 biji ragi kecil

Ragi ditumbuk halus dan ditapis. Kemudian di gaul kan bersama nasi sejuk hingga rata. Masukkan kedalam bekas ketap udara dan dibungkus dengan kain. Simpan selama 2 hari, sehingga menjadi tapai nasi. Bila tapai ini betul2 sudah menjadi, buang airnya dan boleh lah disimpah dalam peti sejuk. Bila hendak digunakan, keluarkan jumlah yang diperlukan, lebihannya di simpan kembali dalam peti sejuk..


Ragi


Tercapai gak hajat nak buat apam tepung beras, tapi mama nak makan yang lembut sangat macam kat warung dekat sekolah dedulu. Apam tepung beras ni pun sedap...gak..heheheheh. Ntah kenapa semuanya nak cuba buat macam orang mengidam pulak

Wan cakap next time kita beli acuan seramik yang hok besor sikit..dalam 100 acuan..hheheeheheh, wan beli mama buatkan untuk kenduri nanti..hehehehehe

Mama tanya Mukhriz sedap tak?heheheehe dia angguk kepala sedap la tu...siap ada bunyi chap..chap..hehehehehe. Banyak juga Mukhriz makan mungkin pasal suka tengok colour yang mama buat ada biru,merah,kuning & hijau.

Next time mama nak try buat Lopes pulak...tu project dalam senarai ntah bila buat tu tak tau la..hahahahaahhaaha. Banyak sangat senarai ni..







Untuk lunch mama masak simple je, ikan kerisi sumbat sambal, kerabu pegaga, peria goreng, sambal getuk, Cencaru bakar cicah air asam. Hubby memang tak gemar masakan yang berasaskan santan..confirm dia reject, kalau dah terpaksa dia makan gak la..Mama pun kurang suka, kalau ada makan...takde no hal la..heheheehehe. Kat rumah ni dalam setahun boleh kira dengan jari masakan berasaskan santan..selalunya kari daging or ayam buat makan dengan roti jala..dengan rendang cili padi resepi dari tok wan Mukhriz..hubby pun suka rendang cili padi, every year raya takde rendang cili kering..dia kata tak sedap la..macam rendang cili padi.

Tok Wan Mukhriz memang selalu ambik tempahan rendang kambing cili padi..la ni je dah lama tak buat..heheheeh, sedapnya..ni yang macam nak buek ni.

0 comments:

Post a Comment

Belinashop

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DUIT TABUNG

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India