DUIT TABUNG

Kedai Saya

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner

Wednesday, September 9, 2009

Kesihatan oral yang optimum

BAKTERIA berlegar di dalam mulut kita. Selalunya, kita boleh menghapuskan bakteria dengan mengamalkan penjagaan gigi yang baik, seperti memberus gigi setiap hari dan membersihkan gigi dengan flos.

Walaupun begitu, bakteria yang merbahaya boleh berganda dan hilang kawalan sehingga menyebabkan penyakit dental yang lain seperti periodontits, iaitu satu penyakit gusi yang serius.

Terdapat juga kemungkinan bakteria dan keradangan pada mulut kita mempunyai kaitan dengan isu-isu kesihatan yang lain.

Oleh itu, ianya penting untuk mengamalkan penjagaan dental yang baik demi mencapai kesihatan oral yang optimum.

Berikut adalah lima langkah untuk mencapai kesihatan oral yang baik.

1. Lawat doktor gigi anda dengan kerap

*Membuat lawatan ke klinik doktor gigi anda untuk pemeriksaan dan pembersihan gigi secara profesional adalah cara terbaik untuk menghindari masalah dental. Penyakit oral biasanya tidak disedari dan boleh membawa kepada masalah kesihatan yang serius.

*Hanya doktor gigi yang terlatih dan yang mempunyai kemahiran sahaja yang layak untuk memberi diagnosis dan merawat penyakit oral. Seseorang itu sepatutnya melawat doktor gigi sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan, dan bukannya apabila menderita akibat masalah dental sahaja.

2. Mengamalkan kebersihan oral yang baik

*Gunakan berus gigi yang mempunyai berus yang lembut, terutamanya berus gigi yang mempunyai berus silang pangkah untuk memberus gigi dan lidah sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk menanggalkan plak dan bakteria yang menyebabkan kaviti dan periodontitis (penyakit gusi).

*Anda seharusnya mengamalkan kebersihan gigi dengan flos gigi setiap hari. Jika anda tidak mengamalkannya, anda berisiko kehilangan lebih satu pertiga permukaan gigi anda. Apabila memilih produk penjagaan gigi, pastikan produk ini diiktiraf dan disyorkan. Gunakan ubat gigi berfluorida. Fluorida melindungi gigi daripada reput dan berfungsi untuk semua umur.

3. Amalkan diet pemakanan yang seimbang

*Ia adalah penting untuk memakan makanan yang sihat untuk kesihatan umum dan kesihatan oral. Nutrisi yang datang dari makanan sihat dapat membantu melawan kaviti dan penyakit gusi.

*Makan dengan bijak. Orang dewasa haruslah mengelak daripada snek yang bergula dan berkarbohidrat tinggi. Hadkan waktu bersnek setiap hari. Dengan mengamalkan pemakanan yang kaya fiber seperti buah-buahan dan sayur-sayuran (lima hidangan setiap hari), ia akan membantu penghasilan air liur yang akan membantu mengembalikan mineral permukaan gigi yang mengalami tanda-tanda awal pereputan gigi.

*Elak daripada makan gula secara berlebihan kerana ini adalah salah satu penyebab masalah dental.

*Hadkan pengambilan air berkarbonat. Pengambilan air berkarbonat yang tinggi boleh menyebabkan penghakisan enamel. Minuman ini juga mengandungi kandungan gula yang tinggi padahal pengambilan gula yang dihadkan untuk sehari adalah tidak lebih daripada 50 gram atau 10 sudu kecil sahaja.*

4. Periksa mulut anda dengan kerap

*Tinjau keadaan mulut untuk tanda-tanda penyakit periodontal. Penyakit gusi adalah salah satu sebab orang dewasa menderita akibat pereputan gigi. Tanda-tandanya termasuk:

*Gusi yang merah, berkilat, kembang, sakit atau sensitif

*Berdarah apabila memberus gigi atau sewaktu berflos

*Mulut berbau yang tidak hilang

Juga pantau petanda barah mulut. Tiga petanda yang paling lazim bagi barah mulut adalah di tepi dan bawah lidah dan mulut. Tanda-tandanya adalah:

*Pendarahan di gusi dan gigi yang sukar dijelaskan sebabnya

*Luka terbuka yang tidak sembuh dalam 7 hingga 10 hari

*Kudis merah atau putih

*Kebas atau rasa tidak selesa

*Ketulan kecil yang membesar di kedua belah atau bawah lidah atau di bumbung mulut dan dalam pipi atau atas gusi.

Anda haruslah laporkan petanda-petanda ini pada doktor gigi anda.

5. Jangan merokok atau mengunyah tembakau

*Merokok dan mengunyah tembakau adalah merbahaya bagi kesihatan gigi dan kesihatan umum. Pengunaan tembakau adalah penyebab utama pereputan gigi melalui penyakit gusi dan boleh menuju ke arah masalah yang lebih serius seperti barah oral.

*Tembakau juga boleh menyebabkan penyakit jantung dan pelbagai jenis barah.

*Jika anda menjaga gigi dan gusi serta kerap melawat doktor gigi anda, senyuman anda akan kekal seluruh hayat.

Artikel ini dibawakan oleh Oral-B sempena kempen kesihatan oral 2009.

*Sesetengah daripada maklumat di atas adalah daripada majalah online Dental Health, atau laman web Pertubuhan Pergigian Sedunia:

http://worldental.org

**Pencarian ini didapati daripada laman web Persatuan Pergigian Malaysia:
http://www.mda.org.my

1 comments:

armouris said...

info tentang barah mulut kat sini - Kanser Mulut

Post a Comment

Belinashop

belina cosmetic,sabun belina,sabun belina,pencerahkan kulit,masalah jerawat,jeragat,whitehead,blackhead,kulit kusam,panau,ruam pada bayi,sunburn,testi belina,jerawat batu,jerawat di badan,parut,mengelupas,kulit kering,pencuci muka,toner
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DUIT TABUNG

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India